Renungan hari ini..

Kepada pelawat budiman, terima kasih kerana melayari laman blog ini. Sebarang ulasan amat dihargai. Sila link kan blog ini ke dalam blog anda jika sudi..Terima kasih..

Saturday, July 25, 2009

Lafaz Ta'ziah



Lafaz Ta‘ziah

Sebagaimana penjelasan di atas, sunat ke atas orang Islam mengucapkan ta‘ziah kepada orang yang ditimpa musibah.

Adapun ucapan ta‘ziah itu jika ditujukan kepada ahli keluarga yang Islam dan bagi si mati yang Islam, lafaznya adalah seperti berikut yang ertinya :

1.jpg (5949 bytes)

"Semoga Allah membesarkan pahalamu dan membaikkan kesabaranmu dan mengampunkan bagi si matimu.”

Persoalan yang timbul, bolehkah mengucapkan ta‘ziah kepada orang orang bukan Islam dan bagaimanakah lafaznya?

Ucapan Ta‘ziah Bagi Orang Bukan Islam

Harus bagi orang Islam memberi ucapan ta‘ziah kepada orang kafir zimmi bahkan sunat hukumnya jika mengharapkan Islamnya.

Apabila si mati orang bukan Islam dan ucapan ta‘ziah itu ditujukan kepada keluarganya yang Islam, lafaznya ialah seperti berikut :

2.jpg (5571 bytes)

Ertinya:“Semoga Allah membesarkan pahalamu dan kesabaranmu dan semoga Allah memberimu penggantinya.”

Akan tetapi haram didoakan bagi mayat orang bukan Islam itu dengan memohon keampunan baginya, walaupun ucapan ta‘ziah itu ditujukan kepada keluarga si mati yang Islam. Contoh lafaz mendoakan keampunan yang diharamkan bagi mayat orang bukan Islam itu seperti berikut :

3.jpg (2267 bytes)

Ertinya :“Semoga Allah mengampuni si matimu.”

Berbeza halnya jika si mati itu orang Islam. Maka harus didoakan si mati itu dengan memohonkan keampunan, walaupun ucapan ta‘ziah itu kepada keluarga yang bukan Islam bagi si mati yang Islam.

Akan tetapi tidak boleh diucapkan ta‘ziah kepada keluarga yang bukan Islam bagi si mati yang Islam itu dengan mendoakannya supaya Allah membesarkan pahala keluarga yang bukan Islam itu. Kerana tiada pahala bagi orang-orang bukan Islam. Tetapi harus diucapkan ta‘ziah kepada keluarga bukan Islam itu jika si mati orang Islam dengan lafaz seperti berikut :

4.jpg (3907 bytes)

Ertinya : “Semoga Allah mengampuni si matimu dan membaikkan kesabaranmu.” (Mughni Al-Muhtaj: 1/481-482)

Manakala ucapan ta‘ziah bagi ahli keluarga bukan Islam dan si mati yang bukan Islam, adalah lebih baik ditinggalkan kerana ianya mendoakan orang bukan Islam dengan berkekalan dan sentiasa dalam kekufurannya. Sebagai contoh lafaz ta‘ziah yang ditujukan kepada keluarga bukan Islam dan si mati yang bukan Islam, yang mana lebih baik ditinggalkan itu ialah :

5.jpg (2086 bytes)

Ertinya : "Semoga Allah memberimu penggantinya.”

Sebagaimana penjelasan di atas adalah haram bagi umat Islam mengucapkan ta‘ziah kepada ahli keluarga yang bukan Islam dengan mendoakan semoga Allah membesarkan pahala mereka. Begitu juga mengucapkan bagi si mati yang bukan Islam dengan mendoakan keampunan. Kerana mendoakan orang-orang bukan Islam itu ada batasnya, untuk lebih jelasnya dihuraikan hukum mendoakan orang bukan Islam.

Hukum Mendoakan Orang Bukan Islam

Terdapat garis pandu dan batas bagi keharusan mendoakan orang bukan Islam. Tidak semua doa atau permohonan itu diharuskan bagi mereka. Adalah haram mendoakan orang bukan Islam sama ada dia terdiri daripada keluarga sendiri ataupun sebaliknya, dengan doa yang berbentuk permohonan keampunan dan seumpamanya yang tidak layak disebut bagi orang bukan Islam. Kerana ianya dilarang sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala yang tafsirnya :

"Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang yang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabat sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu adalah ahli neraka.”

(Surah At-Taubah: 113)

Daripada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Musa yang berkata yang maksudnya :

"Orang-orang Yahudi berpura-pura bersin di majlis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, dengan tujuan supaya Baginda bersabda dan mendoakan mereka dengan mendapat rahmat Allah – sebagaimana doa bagi orang-orang Islam apabila mereka bersin – Maka Baginda bersabda (kepada orang-orang Yahudi ketika mereka bersin) semoga Allah memberi hidayat kepada kamu dan membetulkan hal ehwal kamu.”

(Hadis riwayat Tirmidzi)

Daripada hadis di atas, jelas menunjukkan bahawa tidak harus mendoakan orang bukan Islam agar mereka mendapat keampunan dan rahmat daripada Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Kerana rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala itu khusus bagi orang-orang yang beriman. Akan tetapi harus bagi kita mendoakan orang-orang bukan Islam itu supaya mendapat hidayat, taufiq serta beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

Sebagaimana hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu berkata yang maksudnya :

“Thufail bin ‘Amr datang kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam seraya berkata: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya kabilah Daus telah menderhaka dan enggan (menerima Islam), mohonlah (berdoalah) kepada Allah agar ditimpakan keburukan ke atas mereka.” Orang-orang menyangka bahawa Baginda akan berdoa memohon sesuatu keburukan ke atas mereka (kabilah Daus). Maka Baginda bersabda: “Ya Allah! Berikanlah hidayat kepada kabilah Daus dan datangkanlah mereka sebagai orang-orang Islam.”

(Hadis riwayat Bukhari)

Sementara hadis yang diriwayatkan oleh Anas Radhiallahu ‘anhu berkata yang maksudnya :

“Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah minta tolong menimba air, lalu ada orang Yahudi yang menimbakan air untuk Baginda. Maka Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam mendoakannya: “Semoga Allah menjadikanmu tampan selalu.” Maka orang Yahudi itu sehingga meninggal dunia tidak pernah kelihatan uban dikepalanya.”

(Hadis riwayat Ibnu as-Sunni)

Nabi Shallallahu ‘alaihi Wasallam pernah diminta oleh sahabat Baginda iaitu Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, untuk mendoakan ibunya yang masih kafir supaya memeluk agama Islam. Lalu Baginda pun mendoakannya dan dimakbulkan permohonannya itu oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala.

Doa-doa seperti di atas ini adalah diharuskan. Tetapi mendoakan orang bukan Islam dengan memohon keampunan dan keselamatan daripada azab dunia dan azab akhirat, maka itu adalah haram.

Pada zaman yang semakin giat membangun ini, bermacam pendapat dan pemikiran yang timbul dan berbagai usaha yang dilakukan terutama sekali dalam strategi-strategi untuk melemah atau menjatuhkan umat Islam, sekaligus terhadap agama Islam itu sendiri.

Apa yang jelas, melalui strategi-strategi yang nyata mahupun terselindung, budaya-budaya di luar kehendak syara‘ beransur-ansur menyerap ke negara Islam sama ada melalui media massa atau berbagai bentuk saluran, secara tidak langsung atau terus menerus yang dapat dilihat oleh kaca mata orang Islam sendiri.

Budaya-budaya yang dimaksudkan itu ialah seperti merayakan halloween dan valentine’s day, mencurahkan rasa sedih dengan menghidupkan lilin beramai-ramai, bertafakkur atau senyap dalam beberapa minit sebagai mengingati orang yang telah mati atau berkumpul untuk upacara blessing (memohon rahmat, restu dan berkat) untuk orang bukan Islam yang telah mati dalam upacara remembrance day dan sebagainya. Begitu juga, istilah beramal turut disalahgunakan seperti konsert amal, fun-fair amal dan sebagainya untuk mengaburi mata orang Islam yang kononnya pekerjaan itu adalah usaha yang berkebajikan. Akan tetapi sama ada disedari atau tidak pekerjaan dan acara-acara itu bercampur-aduk dengan berbagai perkara yang membawa kepada kemaksiatan dan dosa.

Oleh yang demikian, hendaklah kita berhati-hati dalam melakukan sesuatu perkara. Berfikir panjang dalam membuat sesuatu keputusan sama ada ianya menyalahi hukum Islam atau tidak. Tanpa disedari, seperti memperingati kematian orang-orang bukan Islam dan sekaligus mendoakan mereka itu dalam keampunan dan rahmat daripada Tuhan. Perkara inilah yang mesti kita ambil kira kerana ianya sudah jelas dilarang oleh Islam.




Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Tinggallah apa yang meragukan kamu kepada apa yang tidak meragukan."

Kenyataan mursyidul am Pas, "apa yang dilakukan beliau (Nizar) adalah perkara yang meragukan''





“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (al-Kafirun ayat 1-6)

Bertafakur mengingati mendiang, bakar lilin tersasar budaya Islam



Oleh Abdul Razak Idris

KISAH lilin dan protes aman terhadap sesuatu perkara seakan sudah sinonim. Ketika bersekolah dulu, setiap kali sambutan hari guru, kami akan melukis gambar di papan hitam lakaran lilin dikelilingi bunga-bungaan simbol guru yang membakar diri menerangi insan lain.

Atau kata mudah, guru berkorban jiwa dan raga untuk mendidik anak bangsa menjadi pandai dan fasih berbahasa Inggeris sebagai contoh. Di sesetengah negara orang memprotes dengan lebih berani dan tegas ialah dengan menjadikan dirinya lilin dalam erti kata sebenar membakar diri.

Ia umpama luahan rasa paling melampau dibuat oleh golongan yang memprotes. Di Malaysia hanya lilin sebagai galang ganti, asal niat itu sampai. Lilin dalam banyak upacara pelbagai bangsa sebagai menunjukkan kesucian dan rasa terharu yang teramat sangat kepada sesuatu keadaan dan peristiwa.


Bagi orang Muslim lain pula caranya iaitu kita berdoa dan terus berdoa, beristikharah dan tiada istilah bertafakur. Upacara Karwa Cauth dalam budaya etnik India misalnya api yang dimasukkan dalam bekas kecil akan dihanyutkan ke sungai menandakan kasih isteri kepada suami yang suci selain puasa sebagai tanda pengorbanan.

Api nyata adalah simbol suci budaya dan agama yang bukan daripada Islam. Kesedihan dan kepiluan juga kegembiraan dilambangkan oleh nyalaan lilin. Apabila menyambut hari jadi yang bukan budaya Melayu dan Islam, orang akan meniup lilin menandakan berapa banyak usianya sudah padam dan orang ramai akan berebut makan kek yang ditiup dengan hembusan penuh keghairahan diri yang semakin tua.

Lilin dalam konteks ini jelas satu peringatan kepada diri dan orang ramai, namun lilin yang dipasang kerana protes terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan kematian seseorang yang dianggap disebabkan sesuatu sebab yang hanya Tuhan yang tahu, perlu dirasionalkan oleh pemimpin Islam dan Melayu.

Kalau bukan Islam, kita tidak kisah namun apabila lilin dibawa dan dibiar padam kemudiannya menandakan betapa untuk tujuan keduniaan dan nikmat dunia yang sementara seorang Muslim sanggup bertafakur serta merelakan diri berada dalam upacara yang meragukan.

Sepatutnya sebagai seorang Muslim, kita tahu bahawa seseorang yang beragama dan berbudaya lain, mereka ada cara dan kaedah yang mereka perlu patuhi untuk menunjukkan hormat kepada mendiang.

Namun jika kita berasa kita akan berdosa tidak bersekongkol melakukan upacara sedemikian, maka rakyat perlu bijak menilai tindak-tanduk yang langsung tidak boleh dikompromi. Mereka akan berkata mereka betul kerana niat mereka untuk menunjukkan protes senyap setelah protes vokal dianggap tidak mampu menyedarkan pihak lain.

Lilin dan api ibarat kata pujangga ketika kecil menjadi kawan sudah besar menjadi lawan. Kita bimbang api lilin yang kecil dipasang di setiap upacara memperingati sesuatu peristiwa dan seseorang, bertukar menjadi api kemarahan dan protes yang menggila.

Seumpama yoga dulu, manteranya jelas tersasar daripada landasan Islam dan kita sebagai umat Islam diharamkan mengamalkannya. Begitu juga lilin, walaupun indah dinyanyikan lagu mengenai lilin, ia mampu membakar sesuatu yang indah.