Renungan hari ini..

Kepada pelawat budiman, terima kasih kerana melayari laman blog ini. Sebarang ulasan amat dihargai. Sila link kan blog ini ke dalam blog anda jika sudi..Terima kasih..

Thursday, May 14, 2009

Ada penyelesaian selain pilihan raya negeri Perak


KEMELUT Menteri Besar Perak umpama kapal dua nakhoda mahu hala ke kiri tidak, ke kanan pun tidak. Kesudahannya boleh karam di te ngah-tengah gelombang besar di lautan. Ketika itu, nakhoda hilang entah ke mana, anak-anak kapal terkapai-kapai mencari daratan.

Kini kemelut siapa yang sah menjadi Men teri Besar Perak jadi isu besar. Seorang demi seorang memfailkan permohonan untuk me ngetepikan perintah mahkamah.

Semalam Mohammad Nizar Jamaluddin ke pejabat pendaftar Mahkamah Rayuan mem failkan permohonan untuk mengetepikan perintah penangguhan yang diperoleh Dr. Zambry Abd. Kadir berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan be liau Menteri Besar Perak yang sah.

Kita perlu ingat bahawa punca masalah ini adalah daripada pakatan DAP, PKR dan Pas sendiri. Oleh sebab terlalu buta perlemba gaan, mereka sendiri melakukan kesilapan dengan cuba memecat tiga ahli Dewan Un dangan Negeri (DUN) daripada pihak mereka sendiri hingga menyebabkan rentetan ke melut ini wujud hingga hari ini.

Setelah sedar mereka tidak menjadi ma joriti, mereka menghadap Sultan Perak untuk membubarkan DUN tetapi gagal. Lalu Ba risan Nasional (BN) mendapat kesempatan dan perkenan Sultan untuk tubuhkan ke rajaan baru negeri itu.

Isunya jelas. Tetapi jika keadaan begini berterusan, sampai bila kes ini akan ber kesudahan. Sejak Februari lalu rakyat Perak memerhatikan tingkah laku orang politik. Mereka memahami niat BN mahu meme rintah kembali supaya dapat meneruskan khidmat dan bakti kepada rakyat. Tetapi niat murni itu kini menghadapi banyak halangan kerana cara pengambilalihan kuasa itu di pertikaikan oleh pakatan pembangkang – DAP, PKR dan Pas.

Sejak lebih tiga bulan, nampaknya pakatan pembangkang yang bagaikan gila kuasa, tidak dapat menerima bahawa mereka sudah hi lang sokongan majoriti.

Kini mereka pun tahu jika kembali ber kuasa, tidak punya makna kerana tiada so kongan majoriti dan usul undi tidak percaya boleh dikenakan kepada Mohammad Nizar. Jadi jalan mudah, mereka mahu Dewan Un dangan Negeri Perak dibubarkan dan di adakan pilihan raya negeri.

Tetapi, dalam keadaan ekonomi yang sedang kita hadapi, wajarkah sejumlah wang untuk pembangunan dan pemulihan ekonomi di gunakan semata-mata untuk pilihan raya itu?

Kita percaya untuk mengadakan pilihan raya negeri Perak mungkin menjangkau ra tusan juta ringgit. Barangkali pemimpin pem bangkang Perak langsung tidak ambil peduli soal pembaziran wang rakyat.

Mungkin ada niat di pihak pakatan pem bangkang untuk terus mencetuskan suasana haru-biru dalam politik negeri itu.

Bagi mengelak pembaziran dan perebutan kuasa, kita perlu cari jalan penyelesaian segera. Sudah ada suara mahukan kerjasama diadakan antara BN dan pembangkang di Perak.

Jika kedua-dua pihak mahu bekerjasama bagi menangani kemelut politik di Perak, maka pakatan pembangkang dan BN perlu mem punyai sikap saling hormat-menghormati.

Meminjam kata-kata Pengerusi BN, Najib Tun Razak, kita perlu menghormati hak pembangkang dan pihak pembangkang juga perlu menghormati hak kerajaan.

Dalam konteks ini, fikir-fikirkanlah cada ngan pembentukan kerajaan perpaduan – de ngan Perak menjadi perintis dan modelnya.


(Sumber: Utusan Malaysia 14 mei 2009)

No comments: