Renungan hari ini..

Kepada pelawat budiman, terima kasih kerana melayari laman blog ini. Sebarang ulasan amat dihargai. Sila link kan blog ini ke dalam blog anda jika sudi..Terima kasih..

Thursday, August 13, 2009

Larangan melantik kafir sebagai pemimpin


(sekadar gambar hiasan)

Maidah [57] Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan dari orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu dan orang-orang kafir musyrik itu: Menjadi penolong-penolong dan bertakwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.

Dilarang melantik orang yang mempersendakan agama samada dari golongan kafir atau Islam sebagai pemimpin. Orang Islam yang mempersendakan agama misalnya dengan mengatakan hukum Islam tidak sesuai diguna pada zaman ini juga tidak boleh dilantik menjadi pemimpin. Mereka yang condong kepada cara hidup kafir juga tidak boleh dilantik sebagai pemimpin kerana pemimpin hendaklah menjaga agama Islam, umat Islam dan negeri/negara. Begitu juga mereka yang mengutamakan kehidupan dunia berbanding akhirat.

Al-A’la[16] (Tetapi kebanyakan kamu tidak melakukan yang demikian), bahkan kamu utamakan kehidupan dunia.

Di dalam dua ayat yang lain diterangkan tentang perkara yang sama, dilarang melantik kafir sebagai pemimpin tertinggi, kecuali di negara bukan Islam (pilihlah pemimpin kafir yang lebih menjaga kepentingan Islam). Dilarang juga melantik kafir menjadi pemimpin walaupun sanak saudara, kerana mereka condong kepada kekufuran. Mereka tidak berminat kepada Islam. Allah tidak rugi sekiranya golongan kafir dilantik, sebaliknya orang Islamlah yang rugi kerana mereka menzalimi diri mereka sendiri.:-

Ali-Imran [28] Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah dia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu) dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu) dan kepada Allah jualah tempat kembali.

Taubah[23] Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan bapa-bapa kamu dan saudara-saudara kamu sebagai orang-orang yang didampingi jika mereka memilih kufur dengan meninggalkan iman dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka orang-orang yang didampingi, maka merekalah orang-orang yang zalim.

Orang kafir tidak boleh dilantik menjadi ketua negara. Namun boleh membantu mereka jika ada persefahaman dan mereka berjanji taat setia dengan Islam sepertimana pada akhir Surah Al-Anfal, dimana Rasulullah ke Mekah untuk tolong orang kafir yang janji setia dengan Islam dan akhirnya Mekah jatuh ketangan Islam.


Anfal [72]…….Dan orang-orang yang beriman yang belum berhijrah, maka kamu tidak bertanggungjawab sedikitpun untuk membela mereka sehingga mereka berhijrah dan jika mereka meminta pertolongan kepada kamu dalam perkara (menentang musuh untuk membela) agama, maka wajiblah kamu menolongnya, kecuali terhadap kaum yang ada perjanjian setia di antara kamu dengan mereka dan (ingatlah) Allah Maha Melihat akan apa yang kamu lakukan.

Maidah[58] Dan apabila kamu menyeru (azan) untuk mengerjakan sembahyang, mereka menjadikan sembahyang itu sebagai ejek-ejekan dan permainan. Yang demikian itu ialah kerana mereka suatu kaum yang tidak berakal.

No comments: