Renungan hari ini..

Kepada pelawat budiman, terima kasih kerana melayari laman blog ini. Sebarang ulasan amat dihargai. Sila link kan blog ini ke dalam blog anda jika sudi..Terima kasih..

Thursday, May 14, 2009

Selesaikan kemelut ‘28 lawan 28+3’


MEMANG memalukan. Mungkin juga me lucukan bila melihat senario politik hari ini. Sekejap jadi, sekejap tidak jadi. Pagi masuk, tengah hari keluar. Kadang-kadang sawo ma tang, kadang-kadang hitam manis.

Tetapi itulah hakikat sebenar yang terpaksa ditelan oleh rakyat Perak. Segala-galanya ang kara politik rakus kuasa.

Namun kini sudah tiba masanya untuk para pemimpin melakukan sesuatu terhadap kemelut ini. Tidak ada masalah yang tidak boleh diselesaikan.

Pokok pertikaian kemelut di Perak ialah mengenai penghuraian undang-undang dan juga sistem demokrasi yang diterjemah me ngikut selera pihak berkepentingan.

Oleh itu, atas semangat “Rakyat Diuta makan”, kerajaan perlu mengambil langkah untuk menyelesaikan kemelut ‘28 lawan 28+3’ di Perak itu.

Kedudukan kerusi pakatan pembangkang sebanyak 28 dan Barisan Nasional (BN) yang juga 28 tetapi dicampur tiga (Bebas) adalah punca segala-galanya.

Disarankan agar tiga ADUN Bebas itu me nyertai mana-mana parti dalam BN. Ia akan menjadikan kedudukan 31 lawan 28 dan memberi mandat yang cukup kuat kepada BN untuk berkuasa.

Kemudian barulah panggil Sidang Dewan tergempar untuk mengusulkan undi tidak percaya kepada Menteri Besar yang tidak cukup sokongan. Cara ini akan membuat pakatan pembangkang checkmate.

Hakikatnya, tidak perlu dibubarkan DUN Perak kerana dasar prinsip demokrasinya ter bukti wujud majoriti yang sah. Tidak mus tahil kalau diadakan semula pilihan raya, kedudukan seperti sekarang akan berulang.

Keputusan mahkamah yang mengisytihar kan Datuk Seri Mohamed Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar yang sah mengeruhkan lagi kemelut politik Perak.

Atas alasan DUN tidak membuat undi tidak percaya terhadap Nizar sebagai salah satu sebab – mungkin agak pelik untuk di terima. Masakan Speaker daripada pakatan pembangkang akan memanggil sidang ter gempar untuk usul tidak percaya terhadap Nizar ketika itu?

Kerenah sesetengah ahli politik kini seperti badut sarkas. Mereka cuba menegakkan be nang yang basah.

Janganlah sampai rakyat memandang ahli politik sebagai puak yang bodoh sombong.

Sebagai sebuah kerajaan yang prihatin ter hadap rakyat, saya harap pucuk pimpinan lupakan sahaja hasrat untuk bertanding pada pilihan raya kecil di Penanti. Biarlah pem bangkang bertindak sesuka hati atas nama ‘demokrasi’. Insya-Allah lambat-laun, mereka akan ‘tenggelam dengan labu-labunya’.

Yang penting kerajaan beri tumpuan ke pada usaha membangunkan negara. Inilah masa untuk bertindak dan menterjemahkan hasrat kepada realiti. Rakyat dahagakan ‘hij rah politik’.

Tumpuan perlu diberikan kepada usaha menangani masalah ekonomi.

DR. MOHD. AZAM RAUZAN

Bandar Baru Uda, Johor Bahru

(Sumber: Utusan malaysia 14mei 2009)

No comments: